Co je cílem edukace

Učit se, ale proč?

Možná to bude znít divně, ale není cílem se naučit kvanta informací. Děti mám malé a na získávání informací mají celý život a google po ruce :D Cílem je naopak probudit v nich návyk se pravidelně něco učit, naučit je systém, jakým se lze učit. Aneb naučit se učit. A hlavně v nich probudit touhu po vzdělání, radost z učení a zábavnou formou trénovat mozek. Vycházím částečně z NTC metody. Takže trénujeme logiku, analytiku, paměť.

Vývoj dětského mozku

Věděli jste, že mozek dítěte do 2 let má každý neuron propojen s přibližně 15 000 dalšími neurony? Tento počet synapsí dosahuje vrcholu kolem druhého roku života.

Mezi 2. a 10. rokem dochází k přirozenému procesu zvanému synaptické prořezávání, kdy se počet synapsí snižuje až o 50 %. Tento proces je zásadní pro správný vývoj mozku dítěte.

V tomto období se formují základní vzorce chování, způsob řešení krizových situací, práce s emocemi, přístup k učení a budoucí výchovné principy, které si dítě ponese po celý život. Neurony, které aktivně používáme, se posilují, zatímco ty, které se nevyužívají, postupně zanikají. Proto je klíčové dětem nabízet podnětné prostředí plné výzev, experimentů a otevřeného přístupu k poznávání.

Skvělý seminář na toto téma vede Dominika Coufalová z miniveda.cz, která se opírá o nejnovější vědecké studie v oblasti dětského vývoje a neurovědy. V rámci svých kurzů klade důraz na rozvoj kritického myšlení, experimentování a podporu přirozené zvídavosti dětí.

Proto my dětem nikdy nelžeme ani s nimi nechceme manipulovat skrz fantasii. Místo toho s nimi vytváříme hypotézy o světě – co se asi stane, když něco uděláme? Pak to společně ověřujeme v praxi. Tímto způsobem se učí přemýšlet, důvěřovat si a nebojí se zkoušet nové věci. Posilujeme tak nejen jejich logické myšlení, ale i kreativitu a schopnost hledat vlastní řešení.

Podpora kritického myšlení, práce s emocemi a respekt k dětské zvídavosti mohou mít zásadní vliv na budoucí osobnost dítěte. To, co se do 10 let zapíše do jejich mozku, zůstává jako nejhlubší a nejtrvalejší otisk na celý život.

Odborné a zajímavé články na toto téma naleznete 
https://medcz.com/co-je-to-synapticke-prorezavani

A opravdu zajímavou prezentaci se spoustou informací ohledně vývoje mozku
https://docplayer.cz/3723266-Fyziologicky-vyvoj-mozku-v-detskem-veku.html

Co je to NTC metoda jak ji použít doma

Metoda NTC (Nikola Tesla Center) je vzdělávací systém zaměřený na rozvoj dětského mozku prostřednictvím specifických cvičení s vědeckým základem. Výzkumy ukazují, že dětský mozek vytvoří 75 % všech nervových synapsí do 7 let věku, přičemž 50 % z nich se vytvoří do 5 let. Proto je důležité věnovat pozornost předškolnímu věku a efektivitě učení, aby se maximálně využil potenciál dětského mozku.

Základní principy metody NTC:

  • Stimulace mozku: Metoda využívá cvičení, která podporují tvorbu a propojení neuronů, čímž zvyšují kapacitu dětského mozku.

    deti.mensa.cz
  • Abstraktní symboly: Práce s abstraktními symboly, jako jsou státní vlajky nebo značky aut, pomáhá dětem rozvíjet představivost a tvořit asociace, které usnadňují učení a zapamatování informací.

    deti.mensa.cz
  • Pohybové aktivity: Fyzická aktivita je klíčová pro rozvoj mozku, protože podporuje tvorbu nových neuronových spojení a zlepšuje kognitivní funkce.

Jak NTC využíváme v domácím prostředí

  • Hrajeme hry s abstraktními symboly – při procházkách poznáváme dopravní značky, přiřazujeme jim geometrické tvary
  • Zařazujeme pohybové aktivity – respektive to si děti zařazují sami. Je důležité jim k tomu vytvořit vhodné prostředí, mají k dispozici žebřiny, balanční kameny, jež lze spojit kladinou, a které nejen zlepšují motoriku, ale zároveň stimulují mozkovou činnost.
  • Podporujeme rozvoj představivosti – hledáme situace během kde, a děti s ptají kdo kam jde, jako mám hypotézu, a oni sami si vymýšlejí různé takové příběhy. Pokud jste ok s příběhy plnými fantasie, což já úplně ne. Tak je skvělé číst si příběhy a děti si pak vytvářejí své vlastní, vymýšlet si, jak by příběh mohl pokračovat nebo jak by se mohlo něco stát jinak. My k tomu používáme knihu Buddhovy pohádky na dobrou noc.
  • Při různých hrách a úkolech necháváme děti hledat vlastní řešení problémů. Často je necháme přemýšlet a diskutovat, než jim nabídneme odpověď, což rozvíjí jejich kritické myšlení a samostatnost.

Podpora kritického myšlení, práce s emocemi a respekt k dětské zvídavosti mohou mít zásadní vliv na budoucí osobnost dítěte. To, co se do 10 let zapíše do jejich mozku, zůstává jako nejhlubší a nejtrvalejší otisk na celý život.

Krásný a odborný článek, rozdělený období dítěte https://respektujicipediatr.cz/ntc-metoda-aneb-rozvijejte-deti-hrou/

Přímo na stránkách Mensy ČR https://deti.mensa.cz/index.php?pg=ntc--metoda