Práce s materiály od Ateliér v lese

Jak s materiály pracujeme

Tuto část píši dle našich zkušeností, jelikož mám dvě různě staré děti, a tak popisuji, co kdy, s kterým dělám. Abychom mohli pracovat společně. Je to jen pro představu. Každé dítě je individuální a jedinečné. A je třeba respektovat jeho potřeby a možnosti. 

  • Začínáme 3 složkovými kartami text + obrázek na jedné kartě, 
  1.  Pokud se jedná o nové téma, tak kartičky přidáváme postupně.

  2. Pro představu - kosti v Lidském těle, jsme se učili postupně 3 dny.

  3. Není dobré dát vše najednou, abych je nezahltila.

  4. První den jim karty ukážu a pojmenuji

  5. Druhý den se již ptám, co to je za kartu, chci aby zkusili, i kdyby špatně, pokud neví tak s klidem zopakuji. - vycházím z vědecké studie, že pokud člověk udělá chybu, tak jeho mozek mnohem lépe vstřebává informace

  6. Na některé souvislosti se jich ptám třeba i na procházce, kor, když máme přírodní téma.  Příklad, toto je žalud, vidíš tu někde strom, ze kterého je? A jak se jmenuje?

  7. Tuto část opakuje povětšinou každý den

  • Kartičky najdi stín k obrázku
  • Počítací kartičky 
  1. Určení počtu objektů na kartičce - dcera vše, syn cca do 3, poté v 2,75 už do 10
  2. Sčítání a odčítání do 10-ti -dcera
  3. U toho sčítání a odčítání trénujeme slovo nadřazené: žalud + kaštan kolik máš plodů
  4. Zapojuji na procházkách slovní úlohy. Příklad: Brácha měl v modrém, batůžku 5 žaludů a pak ti 2 dal do tvého růžového. Kolik mu zůstalo v tom modrém. - důležité za mě je, tak přidat i nějaké nedůležité informace, aby si museli je umět vytřídit. - dcera
  • Počáteční a poslední písmeno, pokud není k depozici požíváme 3 složkové karty část pouze s obrázkem
  • Nakonec vždy zařazuji pracovní listy, jsou-li k danému tématu k dispozici. Pokud jsou v rámci tématu, tak je většinou používáme každý den. Jedná-li se o pracovní listy, které mají 4 části - zrakové vnímání, orientaci, předmatematické dovednosti a sluchové vnímání, tak někdy uděláme vše, někdy jen určité části. 
  • 3 složkové karty se dají vyžívat těmito způsoby
  1. Trénování písmen -syn
  2. Trénování čtení - dcera
  3. Slabikování - oba - někdy pouze ty s obrázkem, jindy používám text
  4. Počet slabik - dcera, syn teď 11/2024 do 2 slabik spočítá- někdy pouze ty s obrázkem, jindy používám text
  5. Rytmus slova - aneb krátká dlouhá slabika - dcera - k tomu je supr je naučit co jsou samohlásky a souhlásky
  6. Kořen slova
  7. Opis prvního písmene - dcera - využíváme Comenia skript
  8. Opis celých slov do písanky dle vzoru, více v kapitole pod Začínáme psát
  9. Vyberu několik obrázků 3 složkové karty bez textu. A dám několik pouze slova ideálně například jelen, jezevec, aneb aby začínali na stejnou slabiku, aby ji to donutilo si přečíst víc než první písmeno. Tím trénujeme čtení. Nikdy ne moc kartiček, aby jí to bavilo. Se synem mezitím děláme třeba stíny nebo něco podobného. Než si to dcera udělá.

září 2023 - květen 2024

Do cca května 2024 nám absolutně postačují materiály z Ateliéru. Syn zvládá z pracovních listů stíny, malý velký obrázek, spoj stejné. Když máme počáteční písmeno, tak to po něm nechci, ale řeknu ukaž U, B, M.... to samé s číslicemi. Dcera normálně počítá všechny objekty na kartičce, dáváme první písmeno, přidávám někdy poslední. zde spíše to vychází první písmeno poslední slabiky, slabikujeme slova na 3 složkových kartách a děláme všechny pracovní listy, vyjma Sluchového vnímání.