Začínáme psát
V článku se dozvíte, jak jsme začali psát my, jak je to s různými úchopy tužky, a zda-li úchop měnit, proč používat při učení psaní rovnou správné tahy a proč je psací písmo důležité.
Začínáme psát
Na žádost dcery jsme v červenci 2024 začali s psaním. Vzhledem k tomu, že je levák a většina dospělých dnes už psacím písmem nepíše, byť je důležité ho umět přečíst, rozhodla jsem se ji učit Comenia Script – moderní tiskací písmo, které je schválené ministerstvem školství. Protože pro mě bylo důležité, učit děti rovnou správné tahy jednotlivých písmen, aby jejich písmo jednou bylo efektivní. Víc informací k tomuto tématu na konci článku.
Více o tomto písmu: www.comenia-script.com
Jak jsme začali?
Nejdřív jsem koupila písanky a hlavně prázdné sešity určené pro Comenia Script.
- První týdny jsme vyplňovali písanky, ale po pár týdnech už to dceru tolik nebavilo.
- Psaní v rámci témat – Proto jsme přešli na psaní slov a později vět k různým tématům, což jí přišlo zábavnější. S větami jsme začali tak, že si všimla, že v knihách některé části končí tečkou a chtěla to zkusit.
Velká písmena jako první krok
První tři měsíce jsme psali jen velkými písmeny, protože jsou pro začátečníky snazší. Na Vánoce jsme se pustili i do malých písmen – psali jsme přání a opravdu jsme si s tím vyhráli několik hodin.
Z tužky k peru – přirozený vývoj
Na začátku chtěla psát tužkou nebo pastelkou, což jsem jí umožnila. Potom si všimla, že občas píšu tečku za slovy, což ji zaujalo, a tak jsme přešli od jednotlivých slov k celým větám.
Objevování psaní perem – nečekaný obrat
Nikdy jsem neplánovala, že bude hned psát perem. Ale pak si našla pero ve starém penálu svého táty… a bylo to.
14. 1. 2025 jsme jí proto koupili speciální pero pro leváky s rychleschnoucím inkoustem. Ani jsem netušila, že něco takového existuje!
Syn si pero koupil také, ale místo psaní s ním zatím dělá spojovačky, nebo Duhová písmena od Comenia script.
Přechod na malá písmena a celé věty
Od chvíle, kdy začala psát perem, už chtěla psát i malými písmeny a celými větami. Takže všechno přišlo úplně přirozeně – bez tlaku, bez nucení, jen díky její vlastní zvědavosti.
Zajímavost: Děti často lépe reagují na psaní, když k němu mají vnitřní motivaci. Podle výzkumů je přirozená zvědavost klíčem k efektivnímu učení psaní i dalších dovedností.
Jaké pero se nám osvědčilo?
Nejdříve jsme pořídili Pelikan Griffix 4, což je ergonomické pero vhodné pro praváky i leváky.
- Výhody: Má speciální tvar pro správný úchop.
- Nevýhody: Bylo příliš tlusté, což jí nesedělo, protože už byla zvyklá na tenkou tužku, pastelku i propisku.
Nakonec už druhý den psala obyčejným perem s klasickým trojhranným úchopem a písmo se hned zlepšilo.
Opravdu je jen jeden správný úchop?
Při psaní se často setkáváme s tím, že existuje "správný" způsob držení tužky – tzv. špetkový úchop, kdy dítě drží tužku třemi prsty palcem, ukazováčkem a prostředníčkem. Jenže realita je trochu složitější – některé děti si přirozeně osvojí alternativní úchop, například čtyřprstový.
A právě to jsem zjistila i u své dcery. Používá čtyřprstový úchop, tedy drží tužku čtyřmi prsty místo třemi. Samozřejmě jsem se zamyslela, zda je to problém, a hledala informace.
Vyzkoušeli jsme i speciální pero Pelikan Griffix, které pomáhá s nácvikem správného úchopu. Jenže se ukázalo, že jí to vůbec nevyhovuje – psaní se zhoršilo, písmo bylo křečovité a nepřirozené. Takže po několika konzultacích s odborníky jsem se rozhodla, že ji do změny tlačit nebudu. Místo toho jí ukazuji klasický úchop jako možnost, ale nechávám ji, ať si sama najde, co jí vyhovuje nejvíc.
Co je správný úchop tužky a proč na něm záleží?
Špetkový úchop (tripod grip) – Standardně doporučovaný úchop, kdy dítě drží tužku palcem, ukazováčkem a prostředníčkem, přičemž ostatní prsty jsou volně položené na papíře. Tento úchop:
- Umožňuje plynulé psaní.
- Předchází únavě ruky.
- Zajišťuje lepší kontrolu nad pohybem tužky.
Alternativní úchopy – Některé děti (i dospělí) používají odlišné úchopy, např.:
- Čtyřprstový úchop – zapojuje i prsteníček.
- Interdigitální úchop – tužka je sevřena mezi prsty místo opření o kloub.
- Palcový úchop – palec překrývá ostatní prsty.
Odborný pohled: Důležité je, zda úchop umožňuje plynulé psaní bez nadměrné únavy ruky. Podle studií o vývoji jemné motoriky není nutné trvat na "správném" úchopu, pokud alternativní způsob nezpůsobuje bolest a dítě píše efektivně.
Je nutné alternativní úchop měnit?
Toto je otázka, na kterou jsem hledala odpověď. A našla jsem několik důležitých bodů, které pomohou rozhodnout:
Kdy úchop NEŘEŠIT?
- Dítě píše plynule a čitelně.
- Nemá bolesti ani křeče v ruce.
- Písmo není výrazně pomalejší než u vrstevníků.
Pokud ruka nebolí a dítě píše dobře, není důvod ho nutit do jiného úchopu!
Kdy se zaměřit na korekci?
- Dítě má potíže s plynulostí psaní.
- Ruka ho bolí, rychle se unaví.
- Písmo je příliš kostrbaté nebo nečitelné.
Co říkají odborníci?
Nejnovější výzkumy v oblasti grafomotoriky potvrzují, že důležitější než "správný" úchop je efektivita psaní. Studie Sassoonové (2007) ukazuje, že alternativní úchopy nemají vliv na kvalitu psaní, pokud dítě nepociťuje bolest nebo nadměrnou únavu ruky.
Jak podpořit přirozený vývoj úchopu?
Když jsem hledala řešení, vyzkoušeli jsme různé pomůcky a přístupy. A tady jsou tipy, co může pomoci, pokud chcete podpořit zdravý úchop, ale nechcete dítě nutit do něčeho nepřirozeného:
Kreslení a jemná motorika
- Stříhání, modelína, práce s drobnými předměty (korálky) – posiluje prsty.
- Kreslení silnějšími pastelkami nebo křídou – přirozeně podporuje správný úchop.
Výběr správného psacího nástroje
- Pelikan Griffix – skvělé pero pro trénink správného úchopu, ale jak jsme zjistili, ne každému sedí.
- Trojhranné tužky a pastelky – lépe padnou do ruky a přirozeně vedou ke špetkovému úchopu.
Nenásilná korekce
- Ukázat klasický úchop, ale nevnucovat.
- Nabízet různé psací pomůcky a nechat dítě zkoušet.
Po konzultacích s více lidmi, kteří mají stejný úchop jako moje dcera, jsem zjistila, že je při psaní nic nebolí. Proto jsem se rozhodla ji nenutit ke změně, ale pouze ji seznamovat s klasickým úchopem jako možnou alternativou.
Zdroje a doporučené materiály
Při hledání informací mi pomohly dva zajímavé zdroje:
- Respektující pohled na úchop – https://www.levactvi.cz/pravak-a-psani/spravny-uchop/– krásně vysvětlené s důrazem na individualitu dítěte.
Tradiční učitelský přístup – Bakalářská práce na téma úchopu – zde ale moc respektu k odlišnostem nenajdete. https://theses.cz/id/bu8d6f/17724086
Sassoonová, R. (2007). Handwriting of the Twentieth Century – Studie o vývoji písma a vlivu různých úchopů.

Správné tahy
Správná technika psaní je základem pro pěkné a čitelné písmo. Když se děti učí psát rovnou správnými tahy, získávají dobré návyky, které jim usnadní psaní po celý život a zároveň to má také vliv na jejich celkový psychomotorický vývoj.
Výhody správných tahů
- Automatizace pohybů: Opakováním správných tahů si děti vytvářejí motorickou paměť, která umožňuje plynulé psaní bez nadměrného úsilí.
- Estetika písma: Písmo je čitelnější, jednotné a přehledné.
- Prevence obtíží: Nesprávné návyky mohou vést k pomalejšímu psaní, bolestem ruky nebo poruchám grafomotoriky.
- Plynulost a rychlost: Automatizované tahy podporují efektivitu psaní, je důležité pokud se dítě chystá později do školy - víceleté gymnasium
Učit děti psát rovnou správnými tahy se vyplatí. Pomáhá jim to nejen psát hezky a rychle, ale také se vyhnout problémům, které by je mohly trápit později. Zvláště pokud je čeká nástup například na nižší stupeň základní školy, kde se hodně řeší jakým způsobem děti píšou. A zároveň na vyšších stupních jim to usnadní psaní a hlavně budou stíhat si zapisovat poznámky. Vím, že mnozí namítnout, že psaní rukou je přežitek, ale...
Proč je důležité psát rukou
Úvod
V dnešní době, kdy většinu textů píšeme na klávesnici, se může zdát, že psaní rukou už není tak potřebné. Přesto má ruční psaní velký význam pro učení, myšlení i rozvoj dítěte.
Proč je psaní rukou důležité?
- Lepší paměť: Při psaní rukou si informace lépe zapamatujeme, protože se zapojují různé části mozku. Psaní rukou hraje významnou roli v procesu učení díky propojení mezi rukou, okem a mozkem. Tento proces aktivuje různé oblasti mozku, což podporuje lepší zapamatování a porozumění informacím.
- Jemná motorika: Psaní posiluje svaly ruky a zlepšuje koordinaci pohybů. Při psaní rukou se zapojují hmatové a vizuální podněty, což posiluje motorickou paměť a usnadňuje učení.
- Podpora přemýšlení: Ruční psaní pomáhá přemýšlet pomaleji a důkladněji, což zlepšuje porozumění látce.
Psaní rukou není jen zastaralý způsob komunikace, ale důležitá dovednost, která pomáhá rozvíjet paměť, myšlení i motoriku. I v digitální době by mělo mít ve vzdělávání své místo.
Hezké informace jsem našla zde:
https://www.novinky.cz/clanek/zena-styl-zpatky-k-tuzce-aneb-proc-je-pro-deti-dulezite-psat-rukou-40371218
nebo i https://sciencemag.cz/psat-rukou-je-pro-uceni-lepsi-potvrdil-dalsi-vyzkum/
Plánujete školní docházku?
Písmo Comenia Script je schválené Ministerstvem školství, ale zatím ho používá jen malé množství škol. Osobně si myslím, že ho znovu objevíme za 30–40 let.
Proto je dobré, aby se dítě naučilo alespoň číst klasické psací písmo, které se stále na většině škol vyučuje. Comenia Script se dá využít hlavně jako tiskací písmo, například na podpis nebo pro osobní psaní. Pokud by dítě psalo Comenia Script, ale později přestoupilo na nižším stupni na školu s běžným psacím písmem (například po domácím vzdělávání), mohlo by mít problém s přechodem na jiný typ písma.